Hírek
2024. máj. 2.
LG
Fenntarthatósági témahét
Április 22 - 26. között iskolánkban is megrendezésre került

Április 22 - 26. között iskolánkban is megrendezésre került a
A témahét kiemelt témái a levegő és élővilága, a szabadidő, a körforgásos gazdaság, állandó témái pedig a hulladék, illetve a tudatos fogyasztás voltak.
A természettudományi munkaközösség vezetője április 9-én webináriumi felkészítőn vett részt, melyen a szervezők és a szakmai szervezetek képviselői tartottak tájékoztató előadásokat, segítve a résztvevő iskolák pedagógusainak munkáját, valamint különböző pályázati lehetőségekre hívták fel a figyelmet.
Idén is a témahét idejére esett a Föld napja (április 22.), így arról is megemlékeztünk.
A kiemelt témákkal biológia-, kémia-, földrajz-, magyar- és angolórákon foglalkoztunk. A felkészüléshez ebben az évben is a saját ötleteken kívül felhasználtuk a Fenntarthatósági témahét honlapján található óravázlatokat, projektterveket, a Nemzeti Köznevelési Portál témahéthez kapcsolódó leckéit, de a Greendex, valamint a Kék Bolygó Klímavédelmi Alapítvány honlapján is olvasgattunk a témákhoz.
Az egyes témák feldolgozását videók és animációk is segítették, a diákok párban, vagy csoportban dolgozhattak egy-egy részfeladaton, mobiltelefon segítségével információt kereshettek az interneten, sőt kreatív alkotásokat is készítettek.
A hulladék témával több tantárgy óráján is foglalkoztak a diákok. A tanulók megismerkedtek a hulladékmentességre való törekvés jelentőségével a fenntartható gazdaság szempontjából, valamint animáció segítségével összehasonlították a lineáris és a körforgásos gazdaság jellemzőit. Osztályfőnöki órán megbeszélték miért fontos a szelektív hulladékgyűjtés (intézményünkben évek óta szelektíven gyűjtjük a műanyag palackokat), valamint az osztályfőnök felhívta a diákok figyelmét, otthonról a használt elemet, akkumulátort az iskolai gyűjtőben helyezzék el.
Az oktatási szakasszisztens képzésben tanulók hulladékokból különböző játékokat készítettek, melyeket majd az óvodai gyakorlatukon fognak felhasználni.
Az 1/13 L osztály logisztikai és szállítmányozási ügyintéző szakmai képzésen a tanulók csoportmunkában a hulladék keletkezésével, az újrahasznosítás jelentőségével ismerkedtek, valamint megbeszélték a gyárak felelősségét a környezetvédelemben, kiemelve a vállalati hulladékgazdálkodás fontosságát. A témához kapcsolódva két filmet (Vörösiszap katasztrófa a Bakonyban, A mérges folyó) is megnéztek, majd megbeszélték a látottakat, végül feladatokat oldottak meg a hulladékgazdálkodással kapcsolatban. A foglalkozást az iskolánkban tanítási gyakorlaton lévő kolléganő tartotta.
Angol nyelvi órákon a diákok a hulladék és szennyezés, valamint a környezeti problémákkal kapcsolatos szókincsük bővítését, rögzítését segítő feladatokat, rejtvényeket oldottak meg, hogy ezzel is fejlődjön idegen nyelvi kommunikációs kompetenciájuk a fenntarthatóság témakörében. Ezt később mind a nyelvvizsgán, mind az érettségi vizsgán jól tudják majd hasznosítani. A megtanult fogalmak felhasználásával szófelhőt is készítettek a csoportok.
Földrajzórákon főként a tudatos fogyasztás, a levegő és a hulladék témákkal foglalkoztunk. A diákok összegyűjtötték a tudatos fogyasztói magatartás jellemzőit, utána jártak mit jelentenek az egyes logók, melyeket a csomagolásokon láthatunk, illetve megbeszéltük milyen veszélyeket rejtenek a reklámok.
Megbeszéltük a levegő minőségét veszélyeztető hatásokat, animáció segítségével megismertük a légszennyező anyagokat, azok forrásait, valamint a következményeket. Ezek összefüggését egy gondolattérkép segítségével ábrázoltuk. Ezen kívül a csoportok információt gyűjtöttek „a nagy távolságra jutó, országhatáron átterjedő légszennyezésről” szóló genfi egyezményről és néhány jegyzőkönyvéről, majd röviden beszámoltak a többiek számára a dokumentum lényeges elemeiről. Más osztályban a levegőburkot érintő katasztrófákról (pl.: csernobili atomkatasztrófa, bhopáli katasztrófa, szmog típusai, erdőtüzek, stb.) kerestek információkat a tanulók, melyeket összefoglalva a csoportok megosztottak egymással.
Iskolán kívüli tevékenységként az érdeklődő tanulók magyar szakos tanárnőjükkel ebben a tanévben is megvalósították az „Olvass a természetben” programot, összekapcsolták az olvasást és a természetjárást, a szabadidő hasznos eltöltését.
A témahét eseményeit színesítette Szlovák Sándorné Fotókiállításának megnyitója is a Föld napján a Díszteremben. Az iskola volt matematika-ábrázoló geometria szakos tanára 2004-ben kezdett el fényképezni, mely hobbinak indult, de mára jóval több annál, melyet számtalan kiállítás, díj, oklevél is bizonyít. A kiállított alkotások (fényképek és versek) a témahét kiemelt témáihoz kapcsolódnak, megteremtve a természettudomány, a művészet és az irodalom hármas egységét.
Szerdán Korpás Károly (fotós, világutazó, Guinness rekorder) a szabadidő hasznos eltöltéséhez kapcsolódva tartott diavetítéssel egybekötött élménybeszámolót utazásairól. Megtudhattuk tőle, hogyan tudott a legkevesebb költségráfordítással eljutni 54 országba, milyen élményekkel gazdagodott, sőt néhány fotó készítésének körülményeibe is beavatta a diákokat.
Ezeken kívül, iskolánk bekapcsolódott a TeSzedd! akcióba is, melynek keretében a résztvevő osztályok az iskolaudvaron, valamint az iskola környékén szedték össze a szemetet.
Minden évben az osztályok között megrendezzük a Tisztasági versenyt, melynek célja, a tanulók környezettudatos, energiatakarékos életmódra való nevelése. A verseny eredményhirdetése a témahétre esett, első helyen a 8.B, második helyen a 12.A, a harmadikon a 9.A osztály végzett.
Remélem, senki nem felejti el, hogy környezetünk védelme nemcsak egy hétig tart, hanem a mindennapok része kell, hogy legyen!
Köszönöm kollégáimnak és a diákoknak a közös munkát!
Pál Ilona
munkaközösség-vezető
KAPCSOLÓDÓ HÍREK

Egyéni jelentkezés a 2024/2025. tanév középfokú felvételi eljárásában
Egyéni jelentkezés a 2024/2025. tanév középfokú felvételi eljárásában
2025. jan. 24.
LG

Figyelemfelhívás központi írásbeli vizsga közelgő jelentkezési határidejére
Figyelemfelhívás központi írásbeli vizsga közelgő jelentkezési határidejére
2024. nov. 28.
LG